معرفی دستگاه های بدنسازی به تفکیک عضلات

معرفی دستگاه های بدنسازی به تفکیک عضلات

اگر از علاقه‌مندان به ورزش بدنسازی هستید و به‌تازگی در باشگاه ثبت نام کرده‌اید،‌ باید سعی کنید که در باشگاه ورزشی، تمریناتتان را بدون پرسش‌های مکرر و ایجاد مزاحمت برای دیگران، انجام دهید و به اتمام برسانید، اما آشنا شدن با محیط باشگاه و اصطلاحات و دستگاه‌ها و وسایل ورزشی، کمی زمان‌بر است.

اگر می‌خواهید با باشگاهتان خو بگیرید، باید زبان باشگاه‌های ورزشی را بلد باشید! به همین منظور، در این مطلب دو بخشی، شما را با مهم‌ترین اصطلاحات و تجهیزات ورزشی و تمرینیِ متداول آشنا خواهیم کرد تا با اعتمادبه‌نفس کامل وارد باشگاه ورزشی شوید.

دستگاه بدنسازی 24 کاره adidas | فروشگاه ورزشی تک رزم

تجهیزات و ابزار باشگاهی

دمبل

دمبل، یکی از تجهیزات ورزشی است که در گروه وزنه‌‌های آزاد گنجانده می‌شود و به‌‌طور وسیع در تقویت، افزایش حجم و کارایی عصبی‌-‌عضلانیِ بخش‌‌های مختلف بدن کاربرد دارد.

همچنین ابزاری با کارآیی بسیار بالا در ورزش بدنسازی و تناسب اندام است. این وسیله به غیر از آن‌که در مقایسه با دیگر ابزارهای بدنسازی قیمت مناسبی دارد، دارای حجم کمتری بوده و در باشگاه‌های ورزشی و منزل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از دمبل‌ها وزن ثابتی دارند؛ برای افزایش مقاومت تمرین، باید دمبل‌هایتان را عوض کنید؛ البته برخی از دمبل‌ها هم قابل تنظیم هستند، یعنی می‌توانید به وزن آن‌ها بیفزایید.

دمبل‌ها تقریبا همه کاره‌اند، و می‌توانید در بازه متعددی از تمرینات، این وسیله ورزشی را به کار گیرید. دمبل‌ها روی قفسه محکمی قرار دارند که «رک» نامیده می‌شود؛ حواستان باشد که این میله سنگین از رک، به روی پاهایتان نیفتد، در غیر این‌صورت انگشتان پاهایتان دچار آسیب می‌شوند!

هالتر

هالتر نام میله‌ای بلند است که بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم وزن دارد و در ورزش بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این ابزار ورزشی، ورزشکاران می‌توانند با قرار دادنِ وزنه‌هایی در داخل میله هالتر، انواع حرکات ورزشی، چه در باشگاه و چه در داخل منزل را انجام دهند.

برای افزایش مقاومت تمرینات، به دو سر هالتر، وزنه‌های بشقابی اضافه می‌کنند. نباید هنگام استفاده از هالتر هیجانی شوید و این میله را سنگین کنید! آسیب‌دیدن در محیط باشگاه، از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است. برای بالا بردن قدرت اجرایی حرکات و تسلط بر نحوه انجام هریک، استفاده از هالتر گزینه خیلی خوبی است.

وزنه بشقابی

ورزنه بشقابی، به وزنه‌هایی گفته می‌شود که بر روی اطراف میله هالتر، یا بر روی دمبل‌های قابل تنظیم سوار می‌شوند. وزنه‌های بشقابی معمولاً در وزن‌های ۲.۵، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، و ۲۵ کیلوگرمی در باشگاه‌ها پیدا می‌شوند.

سیم‌کش

دستگاه سیم‌کش، شامل انواع دسته‌ها مانند یک میله صاف یا یک طناب است، که توسط یک کابل به یک قرقره، و پس از آن به چندین وزنه متصل شده است. با استفاده از مجموع دسته و کابل و قرقره، می‌توانید وزن زیادی را تحمل کرده و حرکات مختلفی را در محدوده‌های حرکتی متفاوت انجام دهید، حرکاتی که انجام دادن آن‌ها توسط هالتر یا دمبل، نشدنی است.

وزنه‌های آزاد

هر وسیله‌ای که قابل اتصال به چیزی مانند قرقره نیست، می‌توانید آن را وزنه‌ آزاد بنامید. بنابراین این عبارت دمبل، هالتر، توپ‌های کوچک یوگا، کتل‌بل، و هر چیزی که می‌توانید آن را بردارید و تمرینی را با استفاده از آن وسیله اجرا کنید، شامل می‌شود.

البته به شرط اینکه یک وزنه باشد! خوب است که در تمرین‌هایتان از وزنه‌های آزاد استفاده کنید؛ چراکه به ثبات و افزایش تعادل عضلات کمک زیادی خواهند کرد.

ماشین اسمیت

این وسیله که اسمش را از مخترع خود به ارث برده، تشکیل شده از یک هالتر، که بر روی مسیری ثابت حرکت می‌کند، و باعث خواهد شد تا مطمئن شوید که هالتر فقط به‌طور عمودی حرکت می‌کند. می‌توانید هنگامی از ماشین اسمیت استفاده کنید که بخواهید تمرینات پرس یا لیفت سنگین با هالتر انجام دهید، اما کسی را ندارید که به کمک شما بیاید.

 استک

در ماشین‌ها و سیم‌کش‌ها، وزن و مقاومت تمرین توسط استک‌ها فراهم می‌شوند، که معمولا مکعب شکل بوده و روی هم چیده شده‌اند.

شما می‌توانید توسط یک پین، مقاومت مورد نظرتان را در بین استک‌ها تعیین کنید. نکته جالب این است که، به مصرف چند مکمل به‌طور هم‌زمان نیز واژه استک اطلاق می‌شود مانند ECA Stack)).

معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات  :

ما در این مقاله سعی کرده ایم اصلی‌ ترین تجهیزات و دستگاه های بدنسازی که در اکثر باشگاه‌ های ورزشی موجود هستند و شما زیاد با آنها سر و کار خواهید داشت را به همراه تصویر دستگاه های بدنسازی، معرفی کنیم. با توجه به اینکه تجهیزات بدنسازی و دستگاه های ورزشی روز به روز پیشرفته‌ تر و با کیفیت‌ تر می‌شوند، ما دستگاه های بدنسازی را به طور کلی معرفی کرده ایم تا بتوانیم در جلوگیری از آسیب دیدگی ورزشی نقشی ایفا کرده باشیم.

عضلات سينه :

اصلی‌ ترین عضله سینه، عضله سینه‌ ای بزرگ است. کارکرد اصلی عضله سینه، حرکت دست‌ هاست. فیبرهای این عضله برخلاف دیگر عضلات همه در یک مسیر نبوده و فیبرهای آن در جهت‌ های متفاوتی کشیده شده است.

  • سينه ای بزرگ
  • سينه ای كوچک
  • تحت ترقوه ای
  • دندانه ای بزرگ
  • عضلات بین دندانه ای

معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

دستگاه های بدنسازی برای تقویت عضلات سینه :

  • دستگاه شنا سوئدی
  • ميز پرس سينه هالتر
  • ميز پرس بالا سينه هالتر
  • ميز پرس زير سينه هالتر
  • دستگاه پرس سينه
  • دستگاه پرس بالا سينه
  • دستگاه Pec-deck
  • فلای
  • دستگاه پرس سينه نشسته
  • دستگاه قفسه سينه نشسته
  • دستگاه كراس اور صليب چند حالته
  • دستگاه اسميت
  • نيمكت متحرک چند حالته

معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات
معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

عضلات پشت – عضلات خلفی تنه :

عضلات پشت جزو عضلات خلفی تنه محسوب می شوند و شامل 8 عضله ذوزنقه، پشتی بزرگ، متوازی الاضلاع، گوشه ای، دندانه ای خلفی فوقانی، دندانه ای خلفی تحتانی، پشتی دراز و مربع کمری می باشد.

  • ذوزنقه ای
  • پشتی بزرگ
  • عضله ترقوهای
  • فوق خاری
  • تحت خاری
  • گرد بزرگ
  • گرد كوچک
  • تحت كتفی

معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

دستگاه های بدنسازی برای تقویت عضلات پشت یا خلفی تنه :

  • دستگاه لت زير بغل سيم كش
  • دستگاه پارويی
  • دستگاه اچ نشسته
  • دستگاه تی بار نشسته
  • دستگاه اچ وزنه آزاد
  • دستگاه تی با وزنه آزاد
  • دستگاه بارفيكس كمكی
  • دستگاه پارالل و بارفيكس
  • دستگاه كراس اور چند حالته
  • دستگاه فيله كمر
  • خرک تخت
  • خرک متحرک

معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات
معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

عضلات شانه :

عضلات شانه را می توان به دو گروه خلفی و قدامی تقسیم نمود: عضلات خلفی شامل: عضله دلتوئید، عضله فوق خاری،عضله تحت خاری، عضله گرد کوچک و عضله گرد بزرگ هستند. عضلات قدامی شانه نیز شامل: عضلات تحت کتفی و غرابی- بازوئی می باشند.

1. عضلات خلفی شانه

  • عضله دلتوئید
    • دلتوييد خلفی
    • دلتوييد ميانی
    • دلتوييد قدامی
  • عضله فوق خاری
  • عضله تحت خاری
  • عضله گرد کوچک
  • عضله گرد بزرگ

2. عضلات قدامی شانه 

  • عضلات تحت کتفی
  • عضلات غرابی- بازوئی
معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

دستگاه های بدنسازی برای تقویت عضلات شانه :

  • دستگاه اسميت
  • دستگاه نشر نشسته
  • انواع هالتر
  • دمبل
  • خرک متحرک
  • خرک تخت
  • دستگاه سرشانه وزنه آزاد
  • دستگاه كراس اور چند حالته

معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

عضلات بازو :

عضلات بازو جز عضلات اندام فوقانی می باشند. عضلات بازو آن دسته از عضلات هستند که استخوان بازو را احاطه کرده اند. این عضلات به دو گروه مشخص تقسیم می شوند.

گروه اول عضلاتی هستند که باعث خم شدن ساعد روی بازو می گردند و شامل دو عضله دو سر بازو و بازوئی قدامی می گردند. گروه دوم نیز عضلاتی هستند که در سطح خلفی بازو قرار دارند و باعث باز شدن مفصل آرنج می شوند. این عضلات شامل عضله سه سر بازو و عضله سه گوش آرنجی می باشند.

  • عضله دو سر بازو
  • عضله بازویی قدامی
  • عضله سه سر بازو
  • عضله سه گوش آرنج

معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

دستگاه های بدنسازی برای تقویت عضلات بازو :

  • هالتر صاف
  • هالتر EZ
  • دستگاه لاری
  • دستگاه لاری وزنه آزاد
  • دمبل
  • خرک نگهدارنده هالتر
  • دستگاه سيم كش جلو بازو
  • دستگاه سيم كش پشت بازو
  • جلو بازو پشت بازو طنابی

معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

عضلات ران :

عضلات ران به سه گروه عضلات ناحیه قدامی ران، عضلات ناحیه خلفی ران و عضلات ناحیه داخلی ران تقسیم می گردند.

عضلات ناحیه خلفی ران شامل عضلات نیم غشائی، نیم وتری و دو سر رانی می شوند و عضلات ناحیه داخلی ران نیز شامل عضلات شانه ای، نزدیک کننده طویل، نزدیک کننده کوتاه، نزدیک کننده بزرگ و راست داخلی می باشند.

 دسته ای از عضلات که در قدام یا جلوی استخوان ران قرار گرفته اند را عضلات قدامی ران گویند که بیشترین توده عضلات ران در این قسمت قرار دارد. در این دسته دو عضله مهم سارتوریوس و چهارسر رانی جای گرفته اند.

  • قدامی ران
    • چهار سر ران
    • پهن جانبی
    • پهن ميانی
    • پهن داخلی
    • راست رانی
    • خياطه
  • عضلات خلفی ران
    • دوسر رانی
    • نيمه غشايی
    • نيمه وتری
  • عضلات داخلی ران
    • نزديک كننده بزرگ
    • نزديک كننده كوچک
    • نزديک كننده دراز
    • راست داخلی
    • شانه ای
معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

دستگاه های بدنسازی برای تقویت عضلات ران :

  • اسكات وزنه آزاد
  • اسكات اسميت
  • دستگاه پشت پا
  • پرس پا وزنه آزاد
  • پرس پا نشسته و خوابيده
  • دستگاه پشت پا خوابيده و نشسته
  • هاگ پا
  • دستگاه ساق پا ايستاده و نشسته
  • دمبل
  • هالتر

معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

عضلات ساق پا :

عضلات ساق پا را می توان به عضلات خلفی، عضلات قدامی و عضلات بخش جانبی ساق پا تقسیم نمود. این عضلات نیز همانند عضلات ساعد به دلیل قرار گیری در بخش فوقانی ساق  پا و داشتن تاندون های بلند، به این ناحیه از بدن یک حالت مخروطی شکل می دهند.

  • عضلات خلفی ساق پا
    • دو قلو
    • نعلی
    • کف پایی
    • رکبی
    • خم کننده طویل انگشتان پا
    • ساقی خلفی
    • خم کننده طویل شست پا
  • عضلات قدامی ساق پا
    • ساقی قدامی
    • باز کننده طویل انگشتان پا
    • نازک نئی طرفی
    • بازکننده طویل شست پا
  • عضلات جانبی ساق پا
    • نازک نئی  طویل
    • نازک نئی کوتاه

آناتومی عضلات ساق پا به تفکیک :

  • درشت نئی
  • نازک نئی
  • باز كننده دراز
  • نازک نئی قدامی
  • دوقلو
  • نعلی
  • ركعبی
  • تا كننده
  • درشت نئی خلفی
معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

دستگاه های بدنسازی برای تقویت عضلات ساق پا :

  • دستگاه پشت پا خوابیده
  • اسکات پا
  • دستگاه ساق پا ایستاده
  • دستگاه ساق پا نشسته
  • دستگاه هاگ پا
  • دستگاه پرس پا
  • دستگاه کیک بک

معرفی دستگاه های بدنسازی در باشگاه ورزشی به تفکیک عضلات

مجله خبری دکتر سلامی

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

دو − یک =