ماساژدرمانی و فواید آن | آموزش ماساژ صورت |آموزش ماساژ نوزاد

ماساژدرمانی چیست؟

ماساژ اصطلاحی کلی است که به فشار دادن، مالش دادن و دستکاری پوست، عضله‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها اطلاق می‌شود. تکنیک‌های ماساژ درمانی از وارد کردن ضربه‌های ملایم تا فشار عمقی متغیر است و گونه‌های متفاوتی از آن وجود دارد.

تخت ماساژ میگان نیز یک وسیله درمانی مستقل است که نه تنها درد ناشی از بسیاری مشکلات فیزیکی شما را به طور تدریجی برطرف می‌کند، بلکه عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌دهد.

مزایای ماساژ

ماساژ بدن معمولاً به عنوان بخشی از طب جایگزین و مکمل در نظر گرفته می‌شود. تعداد مراکزی که ماساژ را به عنوان درمانی استاندارد برای تسکین عارضه‌ها و ناراحتی‌های مختلف، به ویژه آرام کردن درد، ارائه می‌دهند رو به افزایش است.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده ماساژ درمانی به تسکین عارضه‌های زیر نیز کمک می‌کند:

• اضطراب
  • فیبرومیالژی
  • سر درد
  • سندرم درد میوفاسیال
  • آسیب‌دیدگی یا کشیدگی بافت نرم
  • آسیب‌های ورزشی
  • درد مفصل گیجگاهی ـ فکی

ماساژ بدن علاوه بر خاصیت درمانی برای بسیاری لذت‌بخش نیز هست. تقویت احساس راحتی، آرامش از مزایای این درمان می باشد.اگر چه ماساژدرمانی فواید متعددی دارد، اما نمی‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای درمان‌های معمول پزشکی محسوب کرد. بنابراین اگر می‌خواهید ماساژ درمانی را امتحان کنید، حتماً ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

ماساژدرمانی کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد و درد ناشی از فیبرومیالژی را کاهش می‌دهد. پایین آوردن سطح اضطراب، بهبود کیفیت خواب، تسکین درد و ارتقاء کیفیت زندگی از فواید ماساژ درمانی به شمار می‌رود.

ماساژ درمانی برای تسکین درد مزمن

ماساژدرمانی و فواید آن | آموزش ماساژ صورت |آموزش ماساژ نوزاد

ماساژ درمانی یکی از بی‌شمار روش‌هایی است که برای مدیریت و تسکین درد مزمن از آنها بهره گرفته می‌شود. درد مزمن انجام فعالیت‌های ضروری یا مورد علاقه را مختل می‌کند، اما ماساژ عملکرد بیمار را به سطح معمول برمی‌گرداند. چنانچه عارضه مزمن باشد، باید تعداد جلسات ماساژدرمانی بیشتری در فواصل کمتر انجام شود تا بهترین نتیجه ممکن به دست آید. درد مزمن غالباً با علائم افسردگی، اضطراب و اختلال خواب همراه است، خوشبختانه کارآمدی ماساژتراپی در کنترل این عارضه‌ها به اثبات رسیده است.

ماساژ چگونه درد را تسکین می‌دهد؟

نتایج ماساژ درمانی‌های انجام شده بر روی بیماران دچار درد استخوانی و عضلانی، سر درد، درد عمیق داخلی، فیبرومیالژی و درد نخاعی گواه آن است که ماساژدرمانی برای تسکین درد موثر است. ماساژ درمانی در مقایسه با روش‌های دیگری مانند طب سوزنی وفیزیوتراپی نیز تاثیرگذار است و عوارض جانبی انگشت شماری به دنبال دارد.

ماساژ بدن علاوه بر تسکین درد اضطراب بیمار را کاهش و کیفیت زندگی را بهبود می‌دهد. مشخص نیست که ماساژ دادن یا به عبارتی دستکاری بافت نرم چگونه درد را تخفیف می‌دهد، اما به نظر می‌رسد سازو کارهای متعددی از قبیل عامل‌های زیر باعث سودمندی ماساژتراپی باشد:

• زیست مکانیکی
  • روانی
  • عصبی
  • فیزیولوژیک

البته هنوز راه درازی مانده است تا ماساژدرمانی، که در گذشته درمانی موثر برای صدمه‌ها یا آسیب‌دیدگی‌های ورزشی دانسته می‌شد، به روش جدیدی برای تسکین درد تبدیل شود.

کاهش التهاب موضعی و از بین بردن استرس

مزایای ماساژ درمانی در تسکین درد به حدی شناخته شده هست که به طور گسترده در فیزیوتراپی و توان‌بخشی مورد استفاده قرار بگیرد. ماساژ تراپی التهاب را کاهش می‌دهد و بیوژنز (زیست‌زایی) میتوکندری را در دستگاه عضلانی ـ استخوانی تحریک می‌کند. فشار متوسط ماساژ افسردگی، اضطراب، ضربان قلب و میزان کورتیزول را کاهش می‌دهد و الگوهای نوار مغز EEG را تغییر می‌دهد که این تغییر نشان دهنده آرام شدن بدن در نتیجه ماساژ است. این فشار متوسط فعالیت عصب واگ را افزایش و میزان کورتیزول را کاهش می‌دهد.

داده‌های عملکردی به دست آمده از ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) مؤید آن است که ماساژ با فشار متوسط بر ناحیه‌های مختلفی از مغز چون آمیگدال (بادامه)، هیپوتالاموس و قشر کمربندی قدامی یعنی ناحیه‌هایی اثر می‌گذارد که در بروز استرس و تعدیل حسی نقش دارند.

ماساژدرمانی برای مجموعه متنوعی از مشکلات زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای مثال در این زمینه می‌توان از کاهش درد زانو، توان‌بخشی آسیب‌دیدگی‌های ورزشی، کاهش استرس، ریلکس شدن اعصاب، کاهش تشویش و افسردگی و نیز کمک به سلامت عمومی زانو نام برد. ماساژ درمانی زانو  می‌تواند برای موارد زیر مفید باشد:

• پارگی تاندون
  • کیست بیکر
  • زانوی دوندگان
  • نقرس
  • بی‌ثباتی و دررفتگی کشکک

تاثیر ماساژ صورت بر زیبایی

این روزها اگر به پزشکان و متخصصان زیبایی مراجعه کنید حتما ماساژ صورت را جزء بسیار مهمی از برنامه های زیبایی و همچنین جوانسازی پوست صورت می دانند. آن ها بر این عقیده اند که انجام صحیح نرمش صورت می تواند به رفع چین و چروک صورت و همچنین اطراف چشم کمک کند.

عوارض ماساژ

ماساژ بدن برای اکثر بیماران مفید است. با این حال ماساژدرمانی به بیماران دچار ناراحتی‌های زیر توصیه نمی‌شود:

• اختلال‌های خونریزی دهنده یا مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • سوختگی یا زخم‌های در حال التیام
  • ترومبوز وریدی عمقی
  • شکستگی
  • پوکی استخوان شدید
  • ترومبوسیتوپنی شدید (اختلال در پلاکت‌های خون)

قبل از شروع ماساژ درمانی درباره مزایا و عوارض احتمالی آن با متخصص طب فیزیکی مشورت کنید، به ویژه اگر باردار هستید یا از سرطان یا دردی بدون علت مشخص رنج می‌برید. بعضی ماساژها باعث می‌شود که بیمار فردای روز درمان احساس کوفتگی کند. در هر حال ماساژ نباید دردناک یا ناراحت کننده باشد. بنابراین هرگاه هنگام ماساژ احساس درد یا ناراحتی کردید، حتماً به متخصص اطلاع دهید. اکثر عوارض جدی ماساژ بدن نتیجه اعمال فشار بیش از حد در حین درمان است.

معرفی 6 تکنیک ماساژ صورت

** توصیه می شود ابتدا کلیپ زیر را مشاهده کنید ، سپس شروع به خواندن مطالب کنید **

1. نقطه شروع پیشانی است

بهترین کار این است که روبروی آینه قرار گیرید و با نگاه کردن به خودتان سر انگشتانتان را به روغن آغشته کنید و آن ها را روی خطوط عمودی وسط ابرو قرار دهید. سپس سر انگشتانتان را به سمت بیرونی پیشانی بکشید.

نکته: تکرار مداوم و آرام این کار باعث می شود عضلات و پوست آن ناحیه موجب تقویت شده و چین و چروک دیرتر بروز پیدا کند.

2. از بین بردن چین ابرو با ماساژ صورت

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به طور مداوم یکی از ابروان خود را به سمت بالا می برید، باید بدانید که این کار به مرور زمان باعث به وجود آمدن چین عمیقی در قسمت بالای ابرو می شود، اما شما می توانید با انجام این پدیده از بروز آن جلوگیری کنید.

3. ماساژ پشت لب را فراموش نکنید

از جمله دیگر مناطقی که در ماساژ صورت باید به آن توجه داشته باشید، قسمت پشت لب می باشد. در واقع انجام این کار به شما کمک می کند تا از بروز چین و چروک در آن ناحیه جلوگیری کنید.

برای شروع باید سرانگشتان خود را روی گودال بالای لب قرار دهید و به مدت 30 ثانیه به آرامی آن را ماساژ دهید و سپس هر دو دست را به سمت گوشه های لب ببرید.

4. جلوگیری از افتادگی عضلات لب با ماساژ صورت

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند افتادگی عضلات لب می باشد. این اتفاق خصوصا در خانم ها به وفور مشاهده می شود.

برای اینکه شما از بروز این مشکل جلوگیری کنید باید سرانگشتان سبابه خود را در گودی روی چانه قرار داده و به مدت 30 ثانیه فشار دهید و سپس هر دو انگشت را به سمت گوشه های خارجی لب پایینی هدایت کنید. تکرار مداوم این کار باعث تقویت عضلات لب می شود.

5. تقویت عضلات گونه با کف دست

یکی دیگر از فوایدی که ماساژ صورت با خود به همراه دارد تقویت عضلات گونه می باشد. برای شروع می توانید کف دست خود را با روغن آغشته کنید و سپس آنها را بر روی دو طرف صورت خودتان بگذارید و سپس آنها را به سمت بالا حرکت دهید.

دقت کنید در حین ماساژ نباید دستانتان را به سمت پایین بکشید، ابتدا باید دست ها را برداشته و با گذاشتن دوباره بر روی صورت این کار را تکرار کنید. اغلب توصیه می شود این کار را به مدت 3 الی 5 دقیقه تکرار کنید تا عضلات فرم و ظاهر بهتری پیدا کنند.

6. اهمیت برخی نقاط را جدی بگیرید

نقاط مهم صورت برای ماساژ

دقت کنید روی هر دو طرف گونه شما نقطه ای وجود دارد که ماساژ دادن آن نواحی نشاط و شادابی پوست صورت را با خود به همراه دارد. این نقطه از جمله نقاطی است که در طب سنتی و سوزنی نیز از آن یاد می شود. این نقطه درست در موازات لاله گوش قرار دارد و به صورت قرینه می باشد.

برای ماساژ باید انگشت سبابه را روی آنها قرار داده و به مدت سه دقیقه نگه دارید. دقت کنید فشار دستانتان نباید خیلی زیاد باشد که درد و یا تغییر رنگ را به همراه آورد. مطمئن باشید انجام این کار به سلامت پوست و همچنین زیبایی آن کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

آموزش ماساژ دادن نوزاد

امروزه ما می دانیم که یک نوزاد تازه متولد شده از ماساژ چه میزان سود می برد و همه نوزادان ، به ویژه نوزادان کم وزن ، اغلب در معرض تماس های انسانی مکرر قرار میگیرند تا رشد مطلوبی را تجربه نمایند .  بیش از 100 مطالعه،  دامنه گسترده ای از مزایای ماساژ را برای بیماری های شایع نوزادان از جمله  نفخ تا قولنج و  مشکلات خواب تایید می کند.

از مزایای کلی ماساژ نوزاد می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• ماساژ کودک افزایش وزن او  را تسهیل می کند
  • ماساژ کودک احتمال زردی را کاهش می دهد
  • ماساژ کودک میزان استرس کودک را کاهش می دهد
  • ماساژ کودک علایم کولیک را کاهش می دهد
  • ماساژ کودک سبب بهبود وضعیت خواب می گردد
  • ماساژ کودک توسط والدین سبب استحکام روابط عاطفی کودک با آنها می گردد
  • ماساژ کودک سبب تسهیل مشکلات گوارشی و کاهش نفخ می گردد
  • ماساژ کودک سبب بهبود توانایی یادگیری کودک می شود
  • ماساژ کودک سبب آرامش بیشتر کودکان مبتلا به بیش فعالی یا اوتیسم می گردد

پیشنهاد مجله دکتر سلامی : چی بخورم بچه ام خوشگل بشه؟ | انواع خوراکی برای زیبایی بچه در بارداری

سخن پایانی

در این مطلب نکات بسیار مهمی از جمله معرفی انواع ماساژ، بهترین روش‌ها و مناسب‌ترین قسمت‌های بدن و ماساژ نوزاد برای این کار معرفی شد. علاوه بر آنها می‌توان با مقداری آموزش این فعالیت را به تنهایی در منزل انجام داد اما بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن به بافت‌های عضلانی و مفاصل حتما از متخصصان در این زمینه کمک گرفت.

شانزده + ده =