خرمالو | خواص و مضرات خرمالو

خرمالو ممتاز و دستچین - میوه پک
خرمالو | خواص و مضرات خرمالو

خرمالو | خواص و مضرات خرمالو

ویتامین های خرمالو

از مواد معدنی موجود در خرمالو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آهن ،پتاسیم ، فسفر، منیزیم،کلسیم ، گوگرد.

از جمله فایده هاي خرمالو

خرمالو اشتهاآور است وبراي رشد کودکان بسیار مفید است .همچنین نه تنها خون ساز
است بلکه چربی خون را از بین می برد وقند آن براي بیماران دیابتی ضرري ندارد؛ هم زود هضم بوده و هم معده را تقویت می نماید.

براي درمان آفت هاي دهان، گلو درد، نقرس ، بیماري هاي کبد و کلیه نیز می توان از این میوه ارزش مند استفاده کرد. از
آب خرمالو نیز می توان براي درمان زخم ها استفاده کرد.

فواید خرمالو برای بدن - ایسنا

در حقیقت خرمالو ترکیب مطلوبی از مواد مغذی به مقدار کافی و مناسب است. بسیاری از مواد مغذی موجود در خرمالو تنها ۲ تا ۳ درصد نیاز روزانه به آن‌ها را تامین می‌کنند اما وجود سطح بالایی از منگنز در این میوه ۱۷ درصد از نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می‌نماید. 


خرمالو غیر از منگنز حاوی ۹ درصد ویتامین C و ۸ درصد ویتامین B۶‌ است. فیبر خوراکی موجود در آن نیز به شدت بالاست و ۸۰ درصد بافت این میوه را آب تشکیل می‌دهد. 


از دیگر ویژگی‌های خرمالو وجود مقدار بالایی آنتی اکسیدان است که با خنثی سازی رادیکال‌های آزاد از بروز بیماری حاد شونده همچون پیری، سرطان، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (نوعی اختلال چشمی ناشی از افزایش سن) جلوگیری می‌کند. 

خواص فوق العاده «خرمالو» برای تقویت سیستم ایمنی بدن | خبرگزاری بین المللی  شفقنا


یکی دیگر از خواص این میوه تاثیر آن در تسریع فرآیند کاهش وزن است. وجود فیبر بالا و دیگر مواد مغذی سرعت کاهش وزن را افزایش می‌دهد.

مصرف خوراکی‌هایی همچون خرمالو که حاوی فیبر بالا هستند در دوره رژیم کاهش وزن باعث می‌شود فرد برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد. همچنین خوراکی‌های حاوی فیبر بالا در کاهش میل به مصرف قند و خوراکی‌های فرآوری شده نقش دارد.

خرمالو دارای «لوتئین زآگزانتین» به عنوان یک ایزومر است. در بسیاری از مطالعات و روش‌های درمانی جدید آمده است که این ایزومر در حفظ و ارتقای سطح بینایی موثر است. این ماده روی شبکیه چشم تاثیر می‌گذارد و از بروز بیماری‌های تحلیل برنده همچون دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف آن برای پیشگیری از آب مروارید توصیه می‌شود. 

آیا خرمالو سلامتی شما را تهدید می‌کند؟


آسیب دیدگی چشم یکی از دلایل از دست رفت قدرت بینایی است. این آسیب دیدگی از واکنش اکسیژن با انواع خاصی از مولکول‌ها و ایجاد رادیکال‌های آزاد ناشی می‌شود. خرمالو به دلیل دارا بودن ویتامین‌های A، C و K از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است.

این مواد مغذی جهت حفظ سلامت چشم‌ها در برابر آسیب دیدگی شبکیه‌ حائز اهمیت است. همچنین لوتئین زآگزانتین همراه با ویتامین‌های ذکر شده آسیب ناشی از اشعه فرابنفش و دیگر عفونت‌های چشمی را به حداقل می‌رساند. 


بهبود سلامت سیستم گوارشی از دیگر فوائد مصرف خرمالوست. این میوه به دلیل دارا بودن مقدار بالایی فیبر خوراکی جهت تسهیل فرآیند هضم ضروری است. وجود فیبر خوراکی در خرمالو از بروز یبوست در فرد جلوگیری می‌کند. 

۲۳ مهمترین خواص و فایده خرمالو برای سلامتی، پوست و مو | مجله سرگرمی نیمروز


یکی دیگر از خواص این میوه ضد سرطان بودن آن است. خرمالو حاوی مقادیر بالای مواد مغذی مفید است که بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. رادیکال‌های آزاد همچنین عامل بروز سرطان هستند. 


پزشکان بر این باورند با مصرف خرمالو می‌توان روند فرسودگی بدن را به تعویق انداخت. رادیکال‌های آزاد نه تنها علت بروز سرطان به حساب می‌آیند بلکه به تسریع روند فرسودگی بدن کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوست آسیب رسانده و فرسوده شدن آن را تسریع می‌کنند. 

نهال درخت خرمالو | نهالستان برگ سبز | خرید نهال | خرید نهال خرمالو

خرمالو همچنین حاوی ویتامین C است که به گفته پزشکان برای حفظ بدن از ابتلا به بیماری‌های رایج و متداول توصیه می‌شود.

خوراکی‌های حاوی مواد مغذی مصرف شود. ویتامین C از جمله ترکیب‌هایی است که سیستم ایمنی را در برابر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت‌ها تقویت می‌کند. 
تاثیر خرمالو روی سیستم گردش خون و سلامت قلب از دیگر فوائد مصرف این میوه است.

این میوه سرشار از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون بدن از طریق بسط رگ‌های خونی و آرام کردن ماهیچه ها کمک می‌کند. در حقیقت بسیاری از پزشکان از پتاسیم به عنوان مسکن درد در عضلات استفاده می‌کنند. 

خواص خرمالو؛ از درمان سنگ کلیه تا تقویت بینایی


به گزارش ویکی فیتنس، خرمالو با وجود آنکه حاوی خواص بسیاری برای بدن است اما از آنجایی که در این میوه مقدار بالایی تانن وجود دارد می‌تواند فاکتور خطرزا باشد. وجود تانن در مقدار بالا تاثیرات سمی دارد و به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف این میوه به مقدار متعادل را توصیه می‌کنند.

از جمله ضررهاي خرمالو

خواص خرمالو - 9 خاصیت جادویی خرمالو برای بدن

زیاده روي در خوردن خرمالو سبب ابتلا به یبوست می شود، چرا که خرمالو مقدار کمی تانن دارد.

هنگام گرسنگی خرمالو نخورید

خرمالو حاوی تانن و پکتین است. وقتی خرمالو را با معده خالی می‌خورید، این دو ماده تحت تأثیر اسید معده قرار گرفته و باعث ایجاد سنگ در معده می‌شوند. اگر این سنگ‌ها به طور طبیعی دفع نشوند، دستگاه گوارش را مسدود می‌کنند و باعث درد بالای شکم، استفراغ و استفراغ خونی می‌شوند. تنها راه برای برداشتن سنگ معده انجام عمل جراحی است. پس، اگر نمی‌خواهید به معده خود آسیب بزنید، بهتر است خرمالو را با معده خالی نخورید.

پوست خرمالو را نخورید

بیشتر تانن موجود در خرمالو در پوست آن متمرکز است و خوردن پوست کامل خرمالو به معده آسیب می‌رساند.

خرمالو - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مبتلایان به دیابت یا سوءهاضمه خرمالو نخورند

خرمالو حاوی 10% درصد کربوهیدرات است، علاوه بر این، بیشتر این کربوهیدرات‌ها دی ساکاریدها و مونوساکاریدهای ساده هستند، بنابراین پس از خوردن غذا، به راحتی جذب شده و باعث بالا رفتن قند خون می‌شوند. برای افراد دیابتی، به ویژه کسانی که کنترل قند خون ضعیفی دارند، می‌تواند بسیار مضر باشد.

علاوه بر این، افراد مبتلا به اسهال، ضعف بدن، زنان پس از زایمان و اشخاصی که دچار سرماخوردگی شده‌اند، نباید خرمالو بخورند. افراد با عملکرد ضعیف معده، ورم معده مزمن، سوءهاضمه و دارای بای پس معده نیز مجاز به مصرف این میوه نیستند.

مجله پزشکی دکتر سلامی

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

3 × 3 =