جوش صورت | علت ها و درمان جوش صورت

برای درمان جوش صورت و از بین بردن آن چند روش ساده و خانگی وجود دارد. در این مطلب روش‌هایی برای درمان سریع جوش صورت به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند سلول‌های مرده پوست را از بین برده و باعث رفع جوش صورت و درمان جای جوش شوند.

علت جوش صورت چیست؟

برای اکثر مردم جوش‌ صورت تنها نشانه‌ای از مشکلات پوستی است که در نتیجه‌ی اختلال بخش‌های تولید‌کننده‌ی چربی پوست به وجود آمده‌ است. به طور کلی این بخش‌ها به دلایلی بیش فعال می‌شوند و شروع به تولید مقدار زیادی چربی می‌کنند که در نتیجه‌ی آن این بخش‌ها در چربی غوطه ور می‌شوند.

ارگانیسم‌های زنده‌ی میکروسکوپی که به طور معمول روی پوست وجود دارند در این حجم زیاد چربی به دام می‌افتند و باعث ایجاد آلودگی و تولید ترشحات بعدی می‌شوند. این اتفاقی است که نقطه‌ی برآمده روی پوست که آن را جوش می‌نامیم، ایجاد می‌کند.

روش‌های درمان جوش صورت

بسیاری از مردم قبول دارند که استفاده از مواد شیمیایی خشن، شست‌وشوی طاقت فرسا و حتی لایه برداری‌ و لیزر کردن تحت‌ نظر پزشک واقعا پوست را حساس کرده و مشکل را تشدید می‌کند. بنابراین می‌توان برای جوش‌های دوره‌ای با دفعات ظهور محدود، از راه‌های درمانی فوق‌العاده متداولی که جوش‌ و آکنه را با سرعت و به راحتی از بین می‌برند استفاده کرد.

وزن خود را با تکه های یخ کم کنید
جوش صورت | علت ها و درمان جوش صورت

1. از بین بردن جوش صورت با یخ

اولین درمان سریع جوش صورت، یخ است. برای جوشی که هنوز به طور کامل عفونی نشده است، استفاده از یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند و غدد چربی را تشویق می‌کند منقبض شده و چربی اضافه و میکروب‌های درون آن را از آن بخش پوست بیرون برانند.

روش استفاده:

• یخ را در تکه‌ای پارچه گذاشته و روی بخشی که در حال جوش زدن است به مدت چند ثانیه نگه دارید.
  • چند دقیقه فاصله بگذارید و مجدد مرحله‌ی قبل را تکرار کنید.
  • این کار را به دفعات دلخواه تکرار کنید، جوش در عرض یکی دو روز از بین می‌رود.
7 خاصیت شگفت انگیز روغن زیتون - همشهری آنلاین

2. درمان جوش با روغن زیتون

روغن زیتون حاوی ویتامین، آنتی‌اکسیدان و آهن است. این روغن به دلیل خاصیت تسکین دهندگی پوست به ترمیم جای جوش کمک می‌کند.

روش استفاده:

• برای از بین بردن جای جوش‌ها باید پیش از رفتن به رختخواب از روغن زیتون استفاده کنید.
  • مقداری روغن زیتون بردارید و به صورت خود ماساژ دهید. بیش‌تر روی جای جوش‌ها تمرکز کنید.
  • ماساژ روغن به پوست را به مدت چند دقیقه تا زمانی که حس کنید روغن جذب پوست شده ادامه دهید.
  • پارچه یا حوله ای تمیز را در آب گرم فرو ببرید.
  • حوله ی گرم را روی صورت تان بگذارید تا بخار به آن
  • برسد.
  • چربی باقی مانده را به آرامی و نه با سابیدن از روی پوست پاک کنید.
  • بعد از یک یا دو دقیقه صورت تان را با آب معمولی بشویید.
شگفت انگیزترین فواید ماست این ماده لبنی همه فن حریف

3. از بین بردن جوش صورت با ماست

ماست غذایی دلپذیر است که به عنوان وعده‌ی صبحانه و همچنین میان وعده عالی است. ماست علاوه بر این اگر به صورت موضعی روی پوست استفاده شود فایده‌های شگفت‌آوری دارد. سالیان دراز است که به دلیل همین فواید عالی، برای بهبود پوست از آن استفاده می‌شود.

هنوز هم در هند از ماست به عنوان روشی عالی در درمان جوش و کاهش التهاب آن استفاده می‌شود. کلئوپاترای مصر باستان به حمام‌های روزانه‌ای با شیر ترشیده که به او پوستی درخشان و جوان می‌بخشیده است معروف است. شما هم می‌توانید برای از بین بردن جوش‌ها از ماست استفاده کنید.

روش استفاده:

• مقداری ماست را با آبلیمو مخلوط کنید و روی پوست‌تان بمالید. بعد از 15 دقیقه صورت‌تان را بشویید.

4. درمان جوش صورت با سیب و عسل

استفاده از سیب و عسل برای زیبایی پوست بسیار توصیه شده است و در بسیاری از ماسک‌های پوست نیز استفاده می‌شود. برای درمان جوش صورت می‌توانید از مخلوط سیب و عسل استفاده کنید.

روش استفاده:

• یک نیمه‌ی سیب رنده شده را با 4 قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و روزانه 15 دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید این مخلوط بسیار مناسب پوست‌های خشک آکنه دار می‌باشد.
عملیات برداشت آلوئه ورا از مزارع شوش آغاز شد - ایرنا

5. درمان جوش صورت با ژل آلوئه‌ ورا

آلوئه ورا نه تنها با کاهش التهاب پوست احساسی عالی به شما می‌دهد، آزردگی و قرمزی جوش را از بین برده و پوست‌تان را درخشان و صاف می‌کند.

روش استفاده:

• ژل آلوئه ورا را به جوش‌ها بمالید و 15 دقیقه بگذارید بماند.
  • بعد از 15 دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید.
خوردن خیار برای این افراد ممنوع است

6. درمان جوش صورت با خیار

خیار سرشار از پتاسیم و ویتامین‌هایی چون ویتامین A ،C و E است. علاوه‌ بر این خیار دارای خواص خنک کنندگی و تسکین پوست است. در کشورهای خاورمیانه و آسیایی آب خیار برای خنک کردن بدن و پوست‌، درمانی متمایز به شمار می‌رود. آب خیار همچنین برای ترمیم پوست مفید است و به خصوص زمانی که روی پوست به کار رود در کاهش التهاب پوستی نقش دارد.

روش استفاده:

• خیار را خرد کنید روی آن آب بریزید و بگذارید به مدت 60 دقیقه بماند. مواد داخل خیار مثل ویتامین A، پتاسیم و کلروفیل در آب منتشر می‌شوند.
  • آب حاصل را صاف کنید و برای نوشیدن یا شستن صورت استفاده کنید.

می‌توانید با خیار، ماسک صورت درست کنید. این ماسک را به مدت 15 دقیقه روی صورت قرار دهید سپس با آب گرم بشویید. این کار به تمیزی آلودگی‌ها و باکتری‌ها از مجاری پوست کمک می‌کند.

کاربرد های اعجاب انگیز آبلیمو

7. از بین بردن جوش صورت با آبلیمو

راه معجزه‌آسای دیگر برای خلاصی از جوش استفاده از آبلیموی تازه است. آبلیمو به‌عنوان میکرب‌کش، ارگانیسم‌های میکروسکوپی دخیل در ایجاد جوش را می‌کشد و علاوه بر این با خاصیت جمع‌کنندگی‌اش باعث می‌شود چربی‌های تجمع‌یافته بیرون رانده شوند. برای استفاده از لیمو راه‌های مختلفی وجود دارد.

نحوه استفاده از آبلیمو برای درمان جوش صورت

• پیش از خوابیدن، از یک گوش‌پاک‌کن استریل پنبه‌ای استفاده کنید و آبلیمو را روی جوش بمالید.

نکته: برای جوش‌های جدی‌تر، مخلوطی از پودر دارچین و آبلیمو درست کنید و شب، قبل از خواب، روی جوش بمالید و بگذارید تا صبح بماند. این کار به ازبین‌رفتن سریع جوش کمک می‌کند؛ اما برای افرادی که پوست حساس دارند، توصیه نمی‌شود.

خلاصه: آبلیمو می‌تواند میکرب‌ها و باکتری‌های ایجادکننده جوش و آکنه را از بین ببرد؛ همچنین با جمع‌کردن منافذ باز پوست، به خارج‌کردن چربی اضافی کمک می‌کند.

سوختگی با بخار | درمان سوختگی با بخار آب | سوختگی با بخار در کودکان | مرکز  ترمیم زخم ترنم

8. استفاده از بخور آب گرم

برای درمان سریع جوش صورت، بخور را فراموش نکنید. استفاده از بخور گرم به علت باز کردن منافذ پوستی و بیرون ریختن مواد زايد از آن، فواید فوق العاده ای برای پوست افرادی که از جوش رنج می‌برند به همراه دارد.

روش استفاده:

• یک ظرف بزرگ را با آب داغ پر کنید، سپس صورت خود را در نزدیکی دهانه‌ی ظرف قرار دهید به طوری که بخار آب به پوست تان برسد.
  • به هیچ عنوان پوست‌‌تان را در تماس با آب داغ قرار ندهید، زیرا ممکن است منجر به سوختگی شود.
  • بخور را به مدت 30 دقیقه ادامه دهید و سپس به پوست‌تان مرطوب کننده بمالید.
با ماسک جوش شیرین پوستتان را از نو بسازید

9. استفاده از ماسک جوش شیرین

جوش شیرین راه‌حل خانگی مفید دیگری برای درمان جوش است که با لایه‌برداری پوست و باز‌ کردن راه تخلیه چربی و سلول‌های مرده جوش‌ها را از بین ‌می‌برد. جوش‌شیرین کاربردهای فراوانی دارد. می‌توان از آن به عنوان ضدبو، به‌عنوان خمیردندان و در محلول‌های مختلف خانگی برای لایه‌برداری پوست استفاده کرد.

التهاب جوش زمانی شکل می‌گیرد که سلول‌های پوست و ارگانیسم‌های کوچک در کنار هم جمع می‌شوند و یک جوش متورم را ایجاد می‌کنند. التهاب پوست علاوه بر اینکه توجه دیگران را به خود جلب می‌کند، می‌تواند واقعا دردناک باشد.

بخشی از قدرت جوش‌شیرین در مراقبت از پوست به این دلیل است که قادر است به‌عنوان بخشی از درمان التهاب پوست و در یک برنامه درمانی به کار رود. مثلا از مواد معمولی موجود در آشپزخانه می‌توان برای درست کردن ماسک‌های قوام‌دار با پایه جوش‌شیرین استفاده کرد. ماسک‌های خانگیِ پوشاننده صورت که با جوش‌شیرین درست می‌شوند، می‌توانند به پیشگیری و درمان مشکلات پوستی کمک کنند.

نحوه استفاده از جوش شیرین برای درمان سریع جوش صورت

• جوش‌شیرین را با مقداری آب و آبلیمو مخلوط کرده و یک خمیر باقوام درست کنید.
  • پوست خود را به‌دقت بشویید و درحالی‌که نم‌دار است، خمیر را در نواحی مشکل‌دار پوست بمالید؛ آنگاه چند دقیقه تا زمانی که خمیر روی پوست شما خشک شود صبر کنید.
  • صورت‌ خود را با آب گرم بشویید.
  • برای اینکه سریع‌تر نتیجه بگیرید، این فرایند را دو بار در روز تکرار کنید.

نکته: هرگز جوش‌شیرین را بیشتر از چند دقیقه محدود روی پوست رها نکنید، زیرا ممکن است موجب خشکی پوست و حساسیت پوستی شود.

خلاصه: جوش‌شیرین به‌دلیل خاصیت لایه‌برداری‌ای که دارد، می‌تواند در درمان جوش صورت مفید باشد؛ همچنین به رفع التهاب پوست و تخلیه چربی‌ها کمک می‌کند.

خواص گلاب | خواص گلاب برای مو | خواص گلاب برای پوست | گلاب | مجله دلتا

10. درمان جوش صورت با گلاب

استفاده از گلاب هم یکی از روش‌های پیشگیری و همچنین درمان جوش‌های صورت است.

روش استفاده:

• برای این‌کار خوب است صورت خود را هر روز با گلاب شست‌وشو دهید.

البته بهتر است این کار قبل از انجام شود تا گلاب مدت زمان بیشتری روی پوست باقی بماند.

آیا مصرف سیر از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند؟

11. درمان جوش با سیر

سیر گیاهی است که به‌علت مزه عالی و فایده‌های پزشکی مورد توجه است. سیر دارای خواص اثبات‌شده قوی ضدباکتریایی، تقویت سلولی و ضدویروس است و به عوامل بیماری‌زای مسری حمله‌ می‌کند. سیر همچنین در تقویت قوای جسمی نقش دارد.

سیر خام در طب قدیمی هند، آیوروِدا، یکی از بهترین درمان‌ها برای جوش‌های رسیده برشمرده می‌شود و طبیبان آیورودا بر سر خواص سیر در درمان جای جوش‌ها و همچنین در جلوگیری از عود مجدد جوش قسم می‌خورند.

بدون درنظرگرفتن گزارش‌های طب آیورودا درباره سیر، به اندازه‌ای افراد مختلف به فواید خوردن سیر خام در پیشگیری و درمان جوش‌ صورت اشاره‌ کرده‌اند که می‌توان آن را درمانی عالی برشمرد. سیر، این ماده ضدویروس، ضدقارچ و ضدسرطان، برای درمان سریع جوش‌ها کارساز است. همچنین سولفور موجود در سیر به تسریع فرایند بهبودی جوش کمک می‌کند.

نحوه استفاده از سیر برای درمان جوش

• یک حبه سیر را دو نیم کنید.
  • سیر را روی جوش بمالید و بعد از ۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.
  • این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

نکته: خوردن روزانه یک حبه سیر خام به پاک‌سازی خون‌تان نیز کمک می‌کند. اما توجه کنید که در مصرف سیر خام زیاده‌روی نکنید تا معده شما اذیت نشود.

خلاصه: سیر خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی‌ قوی‌ای دارد و می‌تواند در درمان جوش‌ها مؤثر باشد. سولفور موجود در سیر می‌تواند فرایند بهبود جوش را تسریع کند.

سرکه سیب و تمام خواص باورنکردنی “سرکه سیب”

12. درمان جوش صورت با سرکه‌ سیب

وقتی می‌خواهید جوش‌هایتان را درمان کنید، سرکه‌ سیب را به‌عنوان ماده‌ای قدرتمند فراموش نکنید. چرا؟ زیرا ارگانیسم‌های کوچکی که تمام این مشکلات را پدید آورده‌اند، با سرکه سیب نابود می‌شوند. سرکه سیب با خواص اسیدی خود، pH سطح پوست شما را به تعادل می‌رساند و در این شرایط باز هم رشد میکرب‌ها سخت‌تر می‌شود.

نکته آخر اینکه سرکه سیب با خواص منقبض‌کننده خود مانند آبلیمو کمک می‌کند که چربی تجمع‌یافته در منافذ پوستی بیرون رانده شود. به یاد داشته باشید که با زیاده‌روی در استفاده از سرکه روی پوست، آن را بیش از اندازه خشک نکنید.

نحوه استفاده از سرکه سیب برای درمان جوش صورت

• صورت‌تان را با آب شسته و با حوله خشک کنید. یک پیمانه سرکه را با ۳ پیمانه آب مخلوط کنید؛ سپس گلوله پنبه‌ای را در آن فرو ببرید و مشخصا روی نقاطی از پوست که مشکل دارد، بمالید.
  • حداقل به‌مدت ۱۰ دقیقه پوست را به حال خود بگذارید. همچنین می‌توانید بگذارید سرکه یک شب تا صبح روی پوست‌تان بماند. هر روز چند مرتبه این کار را تکرار کنید.

نکته: پس از استفاده از این درمان، از تونر صورت استفاده کنید. تونر یک پاک‌کننده رقیق پوست است که از مواد غیرالکلی ساخته می‌شود و به همین دلیل، خشکی پوست ایجاد نمی‌کند.

خلاصه: اسیدهای آلی موجود در سرکه سیب می‌توانند به ازبین‌بردن باکتری‌های ایجادکننده آکنه و بهبود ظاهر اسکارها کمک کنند. مالیدن سرکه سیب روی پوست ممکن است باعث سوزش یا تحریک آن شود؛ بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید.

13. از بین بردن سریع جوش با روغن درخت‌ چای

روغن درخت چای خواص قوی ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مالیدن آن روی پوست، می‌تواند در کاهش آکنه مؤثر باشد (1).

روش استفاده:

• گلوله پنبه‌ای را در روغن درخت چای غوطه‌ور کنید و بر موضع جوش بمالید. بعد از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پوست خود را بشویید.
  • راه دیگر مخلوط کردن چند قطره از این روغن در یک قاشق ژل آلوئه ورا است. مخلوط به‌دست‌آمده را روی جوش‌ها و سایر نقاط مشکل‌دار پوست‌تان بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید.

توجه: اگر پوست شما حساس است، نباید از روغن درخت چای استفاده کنید.

14 روش خانگی برای درمان جوش صورت - دترلند

روش‌های جلوگیری از جوش صورت

راهکارهای مؤثری برای پیشگیری از جوش صورت وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره کرده‌ایم:

• آرام باشید؛
  • ورزش کنید؛
  • استراحت کنید؛
  • به اندازه کافی آب بنوشید؛
  • هر روز صورت‌تان را بشویید؛
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید؛
  • از محصولات حاوی الکل استفاده نکنید؛
  • از سابیدن پوست با لایه‌بردارهای زبر بپرهیزید؛
  • از پوست‌تان در برابر تابش آفتاب، محافظت کنید؛
  • جوش‌ها را فشار ندهید، دست‌کاری نکنید و نترکانید.

ده − چهار =