به این دلایل بدن سازی همتا ندارد

به این دلایل بدن سازی همتا ندارد

در میان انبوهی از ورزش‌ها، چرا بدنسازی؟

به این دلایل بدن سازی همتا ندارد

بدون شک اولین چیزی که بعد از شنیدن واژه « بدنسازی » در ذهنش نقش می‌بندد، دمبل و وزنه است، اما تمام بدنسازی این نیست. در این ورزش، از ابزارها و روش‌های تمرینی مختلفی جهت پرورش عضلات بدن استفاده می‌شود.

یکی از تلاش‌های ما این است که این دیدگاه غلط و رایج در جامعه که بدنسازی را مساوی با مصرف داروهای حجیم کننده و همچنین شکل بدنی غول پیکر می‌دانند از بین ببریم.

تأثیر بدنسازی بر عضلات و درد مفاصل!

همانطور که گفته شد، هدف اصلی در این ورزش، افزایش استقامت، حجم و توان عضلات مختلف بدن است. بدن برای اینکه بتواند استخوان‌ها را حرکت دهد، لازم است از نیروی عضلات کمک بگیرد. همین امر سبب می‌شود زمانی‌که عضله یک ناحیه ضعیف باشد، آن ناحیه دیگر نتواند حرکت معمول خود را به‌درستی انجام دهد.

به‌طور مثال چنانچه عضلات ناحیه چهارسر ران شما ضعیف باشند، شما در انجام حرکاتی که زانو در آنها درگیر هستند، دچار مشکل خواهید شد و بعضاً حتی ممکن است به زانودرد مبتلا شوید.

بدنسازی به شما این امکان را می‌دهد تا از ضعف عضلانی جلوگیری کنید، به همین دلیل است که تقریباً در تمام رشته‌های ورزشی نظیر فوتبال و والیبال، ورزشکاران در هفته، چند نوبت تمرین بدنسازی به منظور تقویت عضلات درگیر در این ورزش‌ها انجام می‌دهند.

از طرفی طبق مطالعات انجام شده، بعد از سن 50 سالگی، سالانه 1 تا 1/5 درصد از عضلات بدن تحلیل می‌رود که بدنسازی در جلوگیری از این روند، با توجه به توضیحاتی که داده شد، بسیار مؤثر است.

تأثیر بدنسازی بر استخوان‌ها

به این دلایل بدن سازی همتا ندارد

ساختار استخوان‌ها به شکلی است که هر چقدر فشار بیشتری به آن‌ها وارد شود، مقاومت و توانشان بیشتر می‌گردد. به همین دلیل بدنسازی می‌تواند استحکام استخوان‌های شما را بیشتر کند.

در واقع شما با انجام مداوم تمرینات بدنسازی، می‌توانید تراکم استخوان‌های خود را افزایش دهید و همچنین خطر پوکی استخوان را از خود دور کنید.

این جریان در سنین بالاتر به‌خصوص در خانم‌ها بسیار اهمیت پیدا می‌کند. چرا که بعد از شروع یائسگی، به دلیل بروز اختلالات هورمونی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد.

تأثیر بدنسازی بر سلامت روان

بدنسازی نیز همانند سایر ورزش‌ها، سبب افزایش گردش خون عمومی شده و خون‌رسانی به مغز را بیشتر می‌کند، همین رویداد سبب می‌شود تا فرد ذهن فعال‌تر و بازتری داشته باشد.

از طرفی در حین ورزش، هورمون‌های شادی و ضداسترس از مغز آزاد می‌شوند که موجب می‌شود شخص احساس طراوت و شادابی داشته باشد.

سایر فواید بدنسازی

فواید بدنسازی برای خانم ها

از دیگر فواید این ورزش، می‌توان به تأثیر مثبت آن بر تغییرات وزن اشاره کرد. انجام حرکات مختلف چه حرکاتی که با وزنه و چه حرکاتی که اصطلاحاً هوازی هستند، هر دو سبب افزایش مصرف انرژی در بدن می‌شوند که در نهایت چربی‌های بدن فرد را کاهش و بالطبع وزن او را پایین می‌آورند.

در ضمن، همانطور که می‌دانید، عضلات یکی از بافت‌های فعال بدن هستند و افزایش آنها و همچنین فعالیت بیشتر آنها، سبب می‌شود متابولیسم پایه شما بالاتر رود! یعنی در حالت کلی و عمومی، بدن شما انرژی بیشتری مصرف کند؛ در نتیجه از این جهت نیز به لاغری و چربی سوزی شما کمک خواهد کرد!

علاوه بر این، می‌دانیم که فعالیت بدنی باعث افزایش سلامت قلب می‌شود؛ پس در نتیجه بدنسازی نیز می‌تواند در بهبود عملکرد قلبی ما مؤثر باشد.

فراموش نکنیم تمرینات سنگینی که بعضاً برخی از ورزشکاران انجام می‌دهند، نه تنها برای بدن مفید نیست بلکه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را نیز به بدن وارد کنند.

در این مورد شاید بهتر باشد توضیح مختصری درمورد شکل‌های مختلف انجام تمرینات بدنسازی نیز به شما دوستداران ورزش بدهیم تا متوجه شوید دقیقاً منظور ما از تمرینات بدنسازی سالم چیست!

انواع مختلف بدنسازی با فواید و عوارض!

بدنسازی

اما در دیدگاهی ساده‌تر، بدنسازی سبک‌های مختلفی دارد که به‌طور کلی و در سطوح باشگاهی به 3 قسمت تقسیم می‌گردد:

  1. پرورش اندام
  2. پاورلیفتینگ
  3. تناسب اندام

البته ذات هر 3 این‌ها یکی است، اما چندین تفاوت اصلی بین این سه گرایش مختلف وجود دارد که مختصر به آنها می‌پردازیم.

1. ویژگی‌های پرورش اندام

در پرورش اندام، بیشتر از تمریناتی استفاده می‌شود که ضمن افزایش حجم عضلات، زیبایی آنها را نیز افزایش دهد (اصطلاحاً عضلات خطی شوند).

هر ساله مسابقات پرورش اندام در سطح جهانی برگزار می‌شود که در آن بر اساس شکل و حجم عضلات بدن شرکت کنندگان به آنها امتیاز داده می‌شود. اتفاقاً در مسابقات پرورش اندام، معمولاً ایرانیان به دلیل ژنتیک خوب و البته علاقه زیاد، مقام‌های خوبی به دست می‌آورند.

از آن‌جا که دیدگاه مسابقاتی در این رشته ورزشی وجود دارد، استفاده از داروهای حجم دهنده بسیار رایج است که معمولاً چنین اقداماتی با سلامتی هم راستا نیست و ممکن است دارای عوارضی باشد.

2. خصوصیات پاورلیفتینگ

در پاورلیفتینگ هدف ورزشکار صرفاً افزایش توان و قدرت عضلات خود است.

نمونه بارز کاربرد پاورلیفتینگ، مسابقات مردان آهنین است که هرساله در ایران و جهان برگزار می‌گردد.

در این رشته هم به دلیل فشار سنگین و مسائل ورزش حرفه‌ای، امکان آسیب دیدگی کم نیست!

3. بدنسازی برای تناسب اندام

گذشته از این دو رشته که بیشتر دیدگاه مسابقاتی بر آنهاست، هدف از بدنسازی برای تناسب اندام، صرفاً رسیدن به یک اندام خوش فرم و سالم است و معمولاً جنبه رقابتی ندارد.

این شیوه از تمرینات قدرتی یا همان بدنسازی، در صورتی که به شیوه اصولی و زیر نظر مربی خوب انجام شوند و البته برنامه غذایی ویژه خود را نیز داشته باشد، پر از فایده است، ضمن اینکه اصلاً قرار نیست با این مدل از تمرینات لزوماً غول پیکر شوید!

کلام آخر در مورد بدنسازی

بدنسازی ورزشی است که امروزه در کشور ما خیلی رایج شده است، اما متاسفانه در کنار افزایش تمایل افراد به بدنسازی، عده‌ای سودجو، بعضاً ورزشکاران را تشویق به مصرف انواع مکمل‌های غیرمجاز و حتی تزریق هورمون جهت افزایش بیشتر حجم عضلات می‌کنند؛ کاملاً مشخص است که مصرف بی‌رویه این مکمل‌ها، باعث بروز چه مشکلاتی برای افراد می‌شوند. پس مراقب باشید و صرفاً با هدف افزایش سطح سلامت بدن خود ورزش کنید.

برای اطلاع بیشتر از این نوع مطالب به بخش تناسب اندام مراجعه کنید .

مجله دکتر سلامی

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

11 + شش =