آلرژی چسیت | علت و علائم آلرژی چیست

آلرژی چیست ؟

آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن است و ھنگامی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی ماده‌ای را که معمولاً برای بدن بی‌ضرر است اشتباھاً به عنوان ماده‌ای زیان‌آور شناسایی می‌کند و علیه آن وارد عمل می‌شود.

بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضری مانند ویروس‌ھا و باکتری‌ھا از خود دفاع می‌کند. اما گاھی اوقات این دفاع در مقابل مواد بی‌ضرری مانند گردوغبار، کپک‌ھا، یا گرده گیاھان صورت می‌گیرد. سیستم ایمنی بدن در مقابل این مواد واکنش نشان‌ داده و مقدار زیادی پادتن می‌سازد . پادتن مانند اسلحه‌ای به آن‌ھا حمله‌ور می‌شود تا آن‌ھا را از بین ببرد.

ھر پادتن برای ماده ویژه‌ای ساخته می‌شود و مخصوص ھمان ماده‌ای است که موجب آلرژی می‌شود. به موادی که واکنش آلرژیک ایجاد می‌کنند، اصطلاحاً آلرژن گفته می‌شود.

در فرایند دفاع، واسطه‌ھای التھابی شیمیایی مانند ھیستامین، و سایر موادی که از گلبول‌ھای سفید ترشح می‌شوند، موجب ایجاد علائم نامطبوعی می‌شوند. افراد مستعد به آلرژی این علائم را تجربه می‌کنند.

علائم آلرژی به چه شکل ظاهر می‌شوند؟

احتمالاً در اطرافتان کسانی را می‌شناسید که با تغییر فصل یا قرار گرفتن در معرض مواد خاص دچار آبریزش بینی، عطسه یا سرفه می‌شوند و چشمانشان اشک‌آلود به‌نظر می‌رسد. شاید هم خودتان چنین وضعیتی را تجربه کرده باشید. چنین واکنش‌هایی را به اسم آلرژی یا حساسیت می‌شناسیم.

• گرفتگی و احتقان بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش‌ھا یا سقف دھان
  • التھاب ملتحمه چشم، که چشم‌ھا قرمز و مرطوب به نظر می‌رسند و گاھی ترشح و خارش دارند
  • التھاب‌ھای پوستی، که نواحی از پوست خشک، قرمز و خارش دار می‌شود
  • کھیر، ضایعات خارش‌دار پوست
  • التھاب تماسی پوست، در اثر تماس با ماده به خصوصی، تحریک و خارش رخ می‌دھد
  • آسم، مشکل در تنفس به صورت کوتاه‌شدن نفس، سرفه و خس‌خس سینه روی می‌دھد

آلرژی بیماری رایجی است که در هر فردی با شدت متفاوت بروز می‌کند. معمولاً بیشتر آلرژی‌ها درمان قطعی ندارند، اما راهکار‌هایی وجود دارند که شدت این بیماری را کاهش می‌دهند.

علت آلرژی چیست؟

یک واکنش آلرژیک ممکن است در ھر نقطه از بدن اتفاق بیفتد. مانند پوست، چشم‌ھا، دیواره معده، بینی، سینوس‌ھا، گلو، ریه‌ھا. در واقع سلول‌ھای ایمنی در این قسمت‌ھا واقع شده‌اند تا با عوامل مھاجمی که از طریق استنشاق یا بلع وارد می‌شوند و یا در تماس با پوست قرار می‌گیرند مقابله کنند.

واکنش سلول‌ھای ایمنی در مقابل آلرژن منجر به ایجاد علائم می‌شود.بدن ما همیشه در مقابل عواملی مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها از خود دفاع می‌کند، اما گاهی به اشتباه مواد بی‌ضرری مانند گرده‌ گیاهان را به‌عنوان عامل آسیب‌زننده می‌شناسد و در مقابل‌شان واکنش دفاعی نشان می‌دهد.

در چنین شرایطی، سیستم ایمنی بدن ماده‌ای علیه عامل آلرژی‌زا تولید می‌کند که پادتن نامیده می‌شود. این فرایند باعث می‌شود فرد علائم آزاردهنده‌ای را تجربه کند. علائمی که آن را نشانه‌های آلرژی می‌نامیم.

انواع آلرژی (حساسیت) به چه صورت است؟

موادی که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شوند و واکنش آلرژیک ایجاد می‌کنند آلرژن نام دارند. این مواد معمولاً بی‌ضرر هستند و سیستم ایمنی بدن اقدامی علیه آنها انجام نمی‌دهد، اما اگر سیستم ایمنی به‌ اشتباه بیفتد و پادتن تولید کند، باعث ایجاد آلرژی در فرد می‌شود.

آلرژی بر اساس نوع آلرژن طبقه‌بندی می‌شود. از انواع آلرژی یا حساسیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دانه گرده گیاھان
  • کپک‌ھا
  • پروتئین‌ھای حیوانی، روغن و مواد دفعی حیوان
  • پر پرندگان
  • سوسک‌ھا و مواد دفعی آن‌ھا
  • آلرژی به مواد غذایی
  • آلرژی به حشرات یا نیش حشرات
  • آلرژی تنفسی مانند آلرژی یا حساسیت به ذرات موجود در هوا مثل گرده‌ی گل‌ها یا کُرک و شوره بدن حیوانات
  • آلرژی به داروها مثل داروهای دارای پنی‌سیلین‌
  • آلرژی به مواد شیمیایی

نشانه ها و علائم آلرژی

آلرژی چسیت | علت و علائم آلرژی چیست

بعضی از نشانه‌های آلرژی یا حساسیت عبارتند از:

• گرفتگی، خارش و آبریزش بینی
    • خارش گوش‌ها یا سقف دهان
    • عطسه
    • التهاب، خارش و قرمزی چشم
    • التهاب و خارش پوست
    • کهیر
    • آسم، مشکل در تنفس، سرفه و خس‌خس سینه
    • احساس خستگی
آلرزی یا حساسیت چیست؟

عوارض آلرژی

آلرژی همیشه هم بی‌خطر نیست و گاهی می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند.

یکی از خطرناک‌ترین انواع آلرژی، آنافیلاکسی نام دارد. آنافیلاکسی موجب کهیر زدن و خارش تمام بدن، تنگی نفس، منگی یا غش، اضطراب شدید، خس‌خس و گرفتگی گلو می‌شود. در چنین مواردی باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.

افرادی که یکی از انواع آلرژی یا حساسیت را تجربه کرده‌اند، احتمال دارد به سایر آلرژی‌ها هم مبتلا شوند. از طرفی خطر ابتلا به آسم، سینوزیت و عفونت ریه در این افراد بیشتر است.

تشخیص آلرژی (حساسیت)

بسیاری از افراد آلرژی را به‌ صورت ژنتیکی از والدین خود به‌ ارث می‌برند، گرچه هرکسی می‌تواند با قرار‌گرفتن در معرض آلرژن‌ها دچار حساسیت شود. اگر یکی از والدین آلرژی داشته باشد کودک به احتمال ۵۰ درصد مبتلا می‌‍شود.

در مواردی که هم پدر و هم مادر آلرژی داشته باشند، فرد تا ۷۵ درصد احتمال ابتلا به آلرژی را دارد. به همین دلیل برای تشخیص آلرژی لازم است پزشک تاریخچه‌‌ی خانوادگی و نحوه‌ی زندگی را بررسی کند.

برای تشخیص دقیق‌تر و درمان آلرژی لازم است آزمایش‌های خاصی مثل تست پوستی آلرژی یا آزمایش خون انجام شود. همچنین با دانستن علائم، طول مدت علائم، عوامل ایجادکننده و اطلاعات بیشتر تشخیصی آلرژی راحت‌تر می‌شود

چگونه از آلرژی پیشگیری کنیم؟

آلرژی چیست - عوامل ایجاد آلرژی

همیشه شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. این مورد درباره‌ بیماران مبتلا به آلرژی بیشتر صدق می‌کند، این افراد باید از آلرژن‌ها پرهیز کنند. به عنوان مثال:

• پرهیز از محیط‌های آلوده، به‌ویژه فضاهای مملو از دود دخانیات
  • پرهیز از محیط‌های شلوغ و پرجمعیت
  • اجتناب از تماس با گردوغبار و گرده‌ گیاهان، به‌خصوص در فصل بهار
  • اجتناب از برخورد مستقیم با هوای سرد (در فصل زمستان از شال گردن برای پوشاندن بینی و دهان استفاده کنید.)
  • اجتناب از تماس مستقیم با باد کولر و پنکه
  • گردگیری دیوارهای اتاق‌ خواب کودک و سایر وسایل خانه با دستمال مرطوب، یک‌بار در هفته
  • عدم استفاده از فرش و گلیم و هرگونه پوشش پشمی و پرزدار در اتاق خواب کودک
  • شست‌وشوی اسباب‌بازی‌های پشمی یک‌بار در هفته
  • پوشاندن زیر و روی پتو با ملحفه
  • شست‌وشوی ملحفه کودکان هر دو هفته یکبار
  • اجتناب از بوی عطر، اسپری، حشره‌کش، وایتکس و مواد شوینده اسیدی
  • استفاده از مکمل‌های ویتامین C و امگا 3 (روغن ماهی)
  • عدم نگهداری حیوانات خانگی به‌ویژه سگ، گربه و خرگوش

چگونه آلرژی را درمان کنیم؟

برای درمان و کنترل آلرژی از انواع آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌شود. پزشکان آنتی‌هیستامین‌ها را بنا به نوع آلرژی در بیشتر موارد به‌صورت خوراکی یا تنفسی تجویز می‌کنند.

گاهی بر مبنای تشخیص پزشک ممکن است بیمار دارو را به‌صورت تزریقی دریافت کند