آب مروارید | علت آب مروارید | تشخیص آب مروارید

بیماری آب مروارید عبارت از مغشوش شدن عدسی داخل چشم است که باعث ضعف بینایی می‌شود. یکی از علائم آب مروارید کدر شدن بینایی در فرد است.

بیماری آب مروارید در اثر کهولت سن و قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب بروز پیدا می‌کند. در افراد مبتلا به آب‌مروارید، دیدن از طریق عدسی کدر، کمی شبیه به نگاه کردن به یک پنجره بخار گرفته یا دید مبهم است.

تاری دید چشم ناشی از آب‌مروارید می‌تواند کارهایی مانند خواندن و رانندگی (به ویژه در شب) را دشوارتر کند. این بیماری اکثرا به آرامی رشد می‌کند و در اوایل اشکالی برای بینایی ایجاد نمی‌کند؛ اما با گذشت زمان، آب‌مروارید در نهایت باعث کاهش دید و تاری می‌شود.

آب مروارید | علت آب مروارید | تشخیص آب مروارید

نشانه ها و علائم آب مروارید عبارتند از :

• دید تار و مبهم
  • سختی در دید شب
  • حساسیت به نور و درخشش
  • نیاز به نور زیاد برای خواندن و فعالیت های دیگر
  • دیدن “هاله ” در اطراف نورها
  • تغییر مکرر شماره یک عینک و یا نسخه لنزی
  • محو شدن یا زرد شدن رنگ ها
  • در ابتدا تاری دیدتان تنها بر بخش کوچکی از لنز چشمتان تاثیر می گذارد و شما ممکن است از ناتوانی دیدتان بی اطلاع باشید ؛ با بزرگ تر شدنش لنز شما را بیشتر می پوشاند و نور عبوری از لنز را تحریف می کند این امر ممکن است منجر به نشانه های بیشتر شود.
  • آب مروارید اول کوچک است و در ابتدا اثر کمی روی دید شما دارد.
  • ممکن است بفهمید که دیدتان فقط کمی تار شده است.
  • آب مروارید ممکن است باعث شود تا نور خورشید یا لامپ را روشن تر ببیند یا ممکن است زمانی که در شب رانندگی می کنید متوجه شوید که چراغ های در حال حرکت درخشش بیشتری نسبت به قبل دارند.

علائم آب مروارید مادرزادی

این نوع از آب مروارید اغلب بدون علائم خاصی بروز می‌کند. مات شدن عدسی یا سفید شدن مردمک در هنگام تولد یا سه ماه بعد از تولد شروع می‌شود. در صورت داشتن آب مروارید مادرزادی، علائم آن به مرور ظاهر و توسط والدین تشخیص داده می‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر تغییرات دید ناگهانی داشتید، مانند دید دوگانه یا فلاش نور، درد چشم ناگهانی، یا سردرد ناگهانی، به پزشک خود مراجعه کنید.

انواع آب مروارید :

آب مروارید هسته‌ای

•  این عارضه در ناحیه مرکزی (هسته) عدسی ایجاد می‌شود. کاتاراکت هسته‌ای معمولاً پی‌آمد بالا رفتن سن است.

آب مروارید زیر کپسولی

•  این عارضه پشت عدسی چشم رخ می‌دهد. بیماران مبتلا به دیابت یا افرادی که دوز بالایی از داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید زیرکپسولی قرار دارند.

آب مروارید قشری

• مشخصه این عارضه لکه‌های تیره سفید و مثلثی شکلی است که از دور عدسی چشم شروع می‌شود و مانند پره چرخ تا مرکز عدسی امتداد می‌یابد. این نوع آب مروارید قشر عدسی یعنی بخشی از آن را درگیر می‌کند که اطراف هسته مرکزی قرار دارد.

علت ایجاد آب مروارید

آب مروارید | علت آب مروارید | تشخیص آب مروارید

اکثراً آب‌مروارید با کهولت سن یا آسیب عدسی چشم ایجاد می‌شود. برخی از اختلالات ژنتیکی به ارث رسیده نیز می‌توانند باعث مشکلات بهداشتی شوند که خطر ابتلا به آب‌مروارید را در شما افزایش دهند.

آب‌مروارید همچنین می‌تواند به علت سایر شرایط چشم، جراحی چشم گذشته یا شرایط پزشکی مانند دیابت باشد. استفاده طولانی مدت از داروهای استروئید نیز می‌تواند منجر به ایجاد آب‌مروارید شود.

باگذشت عمر، تكثیر مستمر سلول‌های اپیتلیوم عدسی و فشرده شدن آنها بـه هم و تحت تأثیر عوامل خطر دیگر مانند سیگار کشیدن و احتمالاً قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید، ساختار یکنواخت، شفاف و یک دست اپتیكی عدسی از دست ‌رفته و کدر می‌شود.

این کدورت می‌تواند در اثر التهاب داخل چشمی، دیابت، دست‌کاری‌های جراحی، تروما به چشم یا در دوران جنینی در اثر مصرف دارو توسط مادر، بیماری‌های عفونی ضمن بارداری یا به صورت متابولیك و ژنتیکی نیز ایجاد شود.

تشخیص آب مروارید

برای تشخیص این بیماری، پزشک سابقه و علائم پزشکی شما را بررسی کرده و آزمایش چشم را انجام خواهد داد. به‌علاوه، آزمایش‌های زیر هم احتمالا انجام می‌شوند:

• اندازه‌گیری قدرت بینایی
  • معاینه ظاهر چشم‌ها و بررسی حرکات آن‌ها
  • معاینه با دستگاه اسلیت لامپ
  • بررسی واکنش مردمک‌ها در برابر نور
  • تونومتری: با این معاینه فشار چشم اندازه‌گیری می‌شود افزایش فشار ممکن است علامت گلوکوم ( آب سیاه ) باشد.
  • گشاد کردن مردمک که با مصرف قطره‌های چشمی صورت می‌گیرد و به چشم پزشک اجازه می‌دهد تا تمام قسمت‌های عدسی و شبکیه را کاملاً معاینه کند.

ویتامین هایی برای پیشگیری از آب مروارید ؛ برای آنکه آب مروارید نگیریم چی بخوریم؟

آب مروارید | علت آب مروارید | تشخیص آب مروارید

اگرچه بحث زیادی در مورد اینکه آیا آب مروارید می تواند پیش گیری شود وجود دارد، اما تعدادی از مطالعات نشان می دهند که مواد مغذی و مکمل های غذایی ممکن است باعث کاهش خطر آب مروارید شوند.یک مطالعه بزرگ 10 ساله از متخصصان بهداشت زنان دریافت که خوردن مکمل های رژیمی ویتامین E و کاتونویید لوتئین و زاکسنتین موجود در غذاه ها و مکمل ها با کاهش ریسک ابتلا به آب مروارید همراه اند.

منابع غذایی خوب سرشار از ویتامین E شامل دانه های آفتابگردان, بادام و اسفناج هستند. منابع خوب لوتئین و زاکسنتین عبارتند از:اسفناج, کلم پیچ و دیگر سبزیجات سبز و پربرگ.

مطالعات دیگری نشان داده اند که ویتامین هایی مانند ویتامین C و غذاهای غنی از امگا 3 ممکن است ریسک آب مروارید را کاهش دهند. یک قدم دیگر که شما می توانید برای کاهش ریسک آب مروارید انجام دهید، استفاده از عینک آفتابی است

پیشگیری از آب مروارید

هیچ مطالعه‌ای ثابت نکرده است که چگونه می‌توان از آب مروارید جلوگیری یا روند پیشرفت آن را کند کرد؛ اما پزشکان چند راهکار احتمالا مفید را پیشنهاد می‌دهند، از جمله:

• معاینه چشم منظم داشته باشید. معاینات چشم می‌تواند در تشخیص علائم آب مروارید و دیگر مشکلات چشم در مراحل اولیه آنها کمک کند.
  • ترک سیگار.
  • سایر مشکلات بهداشتی را مدیریت کنید.
  • اگر دچار دیابت یا سایر شرایط پزشکی هستید که خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد، برنامه درمان خود را دنبال کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات را انتخاب کنید.
  • افزودن انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ به رژیم غذایی، تضمین می‌کند که شما مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد مغذی را دریافت می‌کنید.
  • میوه‌ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی هستند که به حفظ سلامت چشم کمک می‌کنند.
  • مطالعات نشان داده‌اند، که آنتی اکسیدان ها به شکل قرص می‌توانند از آب‌مروارید جلوگیری کنند؛ اما مطالعات جمعیتی اخیر، نشان داد که یک رژیم غذایی سالم با ویتامین و مواد معدنی با کاهش خطر ابتلا به آب‌مروارید ارتباط دارد.
  • میوه‌ها و سبزیجات دارای بسیاری از مزایای اثبات شده بهداشتی و راهی مطمئن برای افزایش مقدار مواد معدنی و ویتامین در رژیم غذایی شما هستند.
  • عینک آفتابی استفاده کنید.
  • کاهش مصرف الکل. مصرف الکل بیش از حد می‌تواند خطر ابتلا به آب‌مروارید را افزایش دهد.

ده + 19 =